Straatverlichting
Doet de openbare verlichting het niet of is er schade aan de verlichting? Geef dit aan ons door met Fixi. Klik op de kaart voor de locatie of vul het adres zelf in. Laat u uw e-mailadres achter? Dan houden wij u op de hoogte.
Liever bellen?
Dat kan via telefoonnummer 14 0511.
Hoe werkt het?
Als u een storing wilt melden, geef dan de volgende gegevens van de lichtmast door:
- Plaatsnaam;
- Straatnaam;
- Lichtmastnummer (staat op iedere lichtmast);
- Beschrijving probleem/situatie (doet een lantaarnpaal het niet meer? Is de verlichting in de gehele straat uit? Is er zichtbare schade?).
Wat gebeurt er na uw melding?
Afhankelijk van de aard van de storing wordt deze gemeld aan onze aannemer of aan de netbeheerder (Liander). Er zijn twee soorten storingen:
- Bovengrondse storing: dit is vaak een defecte lamp. Deze storingen worden binnen twee weken hersteld;
- Ondergrondse storing: dit is een storing aan het ondergrondse elektriciteitsnetwerk waardoor er vaak meerdere lampen uit zijn (kabelstoring). Het herstellen van deze storingen ligt wat ingewikkelder en kan daardoor langer duren.
Ondergrondse storingen
Alle lichtmasten zijn aangesloten op het kabelnetwerk van Liander. Dat bedrijf is de kabelbeheerder van alle kabels in de gemeente waardoor woningen en bedrijven stroom krijgen. De gemeente mag geen reparaties uitvoeren aan het kabelnetwerk van Liander. Wanneer de openbare verlichting uit is door een storing in dit kabelnetwerk, dan meldt de gemeente dit bij Liander. Liander verdeeld de storingen in drie vormen van urgentie:
1. Zeer urgente storing
Voorbeelden:
- een ondergrondse beschadiging van de kabel;
- een hele wijk in het donker;
- een (verkeers)onveilige situatie.
Bij een zeer urgente storing is een monteur binnen twee uur ter plaatse en stelt de situatie veilig. Wanneer hij het probleem niet kan oplossen, dan zakt de situatie een of twee stappen op de “urgentieladder”.
2. Urgente storing
Voorbeelden:
- een straat of straatdeel zit in het donker;
- een enkele lichtmast op een belangrijke plek;
Bij een urgente storing hanteert Liander de regel: “Vandaag gemeld, volgende werkdag hersteld”. Ook dat kan soms tegenvallen. Zo gaat de reparatie bijvoorbeeld langer duren wanneer de levering van stroom aan derden daarvoor onderbroken moet worden.
3. Niet urgente storing
Voorbeelden:
- een enkele lichtmast brandt niet;
- lichtmasten branden overdag.
Liander heeft als regel, dat een niet urgente storing binnen tien werkdagen is verholpen.