Kermis organiseren
Wilt u een kermis organiseren? Dan heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Het aanvraagformulier vindt u onderaan deze pagina.
Hoe werkt het?
Een kermisvergunning vraagt u minimaal tien weken van tevoren schriftelijk aan. Als uw aanvraag volledig is, beslist de gemeente binnen zes weken.
In uw aanvraag vermeldt u de volgende gegevens:
- Uw naam en adres (of van de contactpersoon);
- Uw telefoonnummer of dat van de contactpersoon;
- Dorp, locatie, datum en tijdstip van de kermis;
- Aangeven als er eventuele andere activiteiten tijdens de kermis plaatsvinden (zoals het plaatsen van snackwagens, het verstrekken van drank en/of etenswaren).
Samen met een situatietekening stuurt u uw aanvraag naar:
Gemeente Achtkarspelen
Afdeling ruimte, team toetsing en vergunning
Postbus 2
9285 ZV Buitenpost
Aan wie wordt een vergunning gegeven?
Een kermisvergunning wordt alleen gegeven aan plaatselijke verenigingen die een algemeen belang hebben (bijvoorbeeld middenstandsverenigingen of plaatselijke belangenverenigingen). Als vergunninghouder bepaalt u wie er op kermis komt te staan, zolang ze voldoen aan de eisen van het Besluit veiligheidseisen attractie- en speeltoestellen.
Wanneer moet ik een kermisvergunning aanvragen?
Voor elke kermis waar attractietoestellen worden geplaatst moet u een kermisvergunning aanvragen, ongeacht het aantal toestellen.
Wat kost het?
De kosten voor het aanvragen van een kermisvergunning vindt u in de legesverordening.